dissabte, 8 de juny del 2013

35. coca de cap de setmana primaveral

Avui compartesc una activitat molt recent, tant que acaba de sortir des forn! Faig ses fotos i me pos a escriure.
Hoy comparto una actividad muy reciente, tanto que acaba de salir del horno! Hago las fotos y me pongo a escribir.



Primer xerraré un poc de sa garrova, llarga, prima i marróobscuragairebénegra ;)

A s'antiguitat sa garrova fou moneda de canvi, i també de pes de s'or. Però des que noltros érem uns infants mos han dit que es fruit des garrover era menjar de porcs i mens.Es veu que a s'estat espanyol se'n produeix més d'un terç de sa producció mundial de garrova (ara començ a entendre perquè a EEUU cultiven tanta soia...els manquen garrovers!).
Els nostres pares i padrins també mos han contat que quan anaven a collir-les, les ficaven en sacs grans dins  es remolc des tractor, i que de tant en tant en mossegaven una, i que ensalivant-ne ses llavors en venia un gustet dolç, com de xocolata.

El derivat que més es produeix per al consum humà és el garrofí, una goma estabilitzant. Però des de fa uns anys, al meu voltant trob més gent que va incorporant sa farina de garrova (llavors de sa garrova pulveritzats) a sa seva alimentació habitual, sigui en rebosteria com en berenars alternatius als cereals industrials. A més sembla ser que agricultors, comerciants i gastrònoms comencen a reactivar sa producció i comercialització de garrova per al consum en l'àmbit familiar i de restauració. Estic molt contenta per això, atès que és un dels cultius més estesos a les Balears, i ja és hora que donem importància als productes propers i a sa filosofia Km 0. Ho posarà fàcil aquest govern que tenim per a poder dur a terme aquest propòsit?

Primero hablaré un poco sobre la algarroba,  larga, plana y marrónoscuracasinegra ;)

En la antigüedad la algarroba fue moneda de cambio, y también medida de peso del oro. Pero desde que somos niños nos han dicho que la fruta del algarrobo es comida de cerdos y ovejas. Se ve que el estado español produce más de un tercio de la producción mundial de algarroba (ahora empiezo a entender porque en EEUU cultivan tanta soja ... carecen de algarrobos!).
Nuestros padres y abuelos también nos han contado que cuando iban a cogerlas las ponían en sacos grandes que después cargaban en el remolque del tractor, de vez en cuando mordían una, y entonces sentían un gustito dulce, como de chocolate.
 
El derivado que más se produce para el consumo humano es el garrofín, una goma estabilizante. Pero desde hace unos años, a mi alrededor encuentro más gente que va incorporando la harina de algarroba (semillas de su algarroba pulverizadas) a su alimentación habitual, sea en repostería como en meriendas alternativas a los cereales industriales. Además parece ser que agricultores, comerciantes y gastrónomos empiezan a reactivar la producción y comercialización de algarroba para el consumo en el ámbito familiar y de restauración. Me alegro mucho por ello, dado que es uno de los cultivos más extendidos en Balears, y ya es hora que demos importancia a los productos cercanos y a la filosofia Km 0. Se lo pondrá fácil el gobierno para poder llevar a cabo esta empresa...?






Tenc varies amistats forofes per sa garrova i els seus derivats, però n'hi ha una de comuna, na Caterina, que lo seu ja traspassa els límits alimentaris...
Es dia des seu aniversari, davant la mar, un dels seus convidats i amics, mos va oferir un bocí d'aquesta coca, i va ser tan i tan bona que tot d'una li vaig demanar sa recepta! És evident que ell també és fan de sa farina de garrova. Vàrem estar xerrant una bona estona de ses propietats d'aquest fruit i també de ses virtuts de sa civada i els seus derivats, va ser una estona molt enriquidora.
Fa uns mesos, cercant informació, vaig topar amb aquest article de Ets el que menges, on mos recorden que sa garrova és tranquil·litzant, al contrari que sa xocolata, i que a més no conté àcid oxàlic, que és una substància que inhibeix l'absorció intestinal de ferro i calci.

Tengo varias amistades forofas de la algarroba y sus derivados, pero tenemos una en común, Caterina, que lo suyo ya traspasa los límites alimenticios...
El día de su cumpleaños, frente al mar, uno de sus invitados y amigos, nos ofreció este bizcocho, y fue tan y tan buena que en seguida le pedí la receta! Es evidente que él también es fan de su harina de algarroba. Estuvimos charlando un buen rato de las propiedades de este fruto y también de las virtudes de la avena y sus derivados, fue un rato muy enriquecedor.  
Hace unos meses, buscando información, encontré este artículo de Ets el que menges (Eres lo que comes), donde nos recuerdan que la algarroba es tranquilizante, al contrario que el chocolate, y que además no contiene ácido oxálico, que es una sustancia que inhibe la absorción intestinal de hierro y calcio.


Aquí teniu sa recepta (modificada en es meu gust), que ben segur provareu de fer.

Mesclau bé i per aquest ordre:
1 tassó (got) de sucre
3 ous
1 tassó d'oli de girasol
1 tassó de beguda de civada
1 grapat de flocs de civada
1 cullerada rassa de canyella
1 cullerada rassa de bicarbonat
1/3 de farina de garrova
1/3 de farina de civada
1/3 de farina d'espelta blanca
albercocs i ametlla crua picada per decorar


Aquí tenéis la receta (modificada según mi gusto), estoy segura de que la vais a probar.Mezclar bien y por este orden:1 vaso de azúcar
3 huevos 
1 vaso de aceite degirasol
1 vaso de bebida de avena
1 puñado de copos de avena
1 cucharada rasa de canela
1 cucharada rasa de bicarbonato
1/3 de harina de algarroba
1/3 de harina de avena
1/3 de harina de espelta blanca
albaricoques y almendra cruda picada para decorar

Albercocs, ametlles, civada, garrova, ous...els meus menjarets preferits, pot haver-hi un berenar més sà?!
Albaricoques, almendras, avena, algarroba, huevos ... mis productos favoritos, puede haber una merienda más sana?!

M'encanta!!!mmm!!! que gaudiu tant com noltros!!
Me encanta! Mmm! que disfrutéis tanto como nosotros!
 





1 comentari:

  1. Neus, ja l'he provada! Amb una versió de la teva recepta la vaig fer per regalar per un aniversari, fantàstica! Ara em toca tornar-la a fer per menjar-la tota a casa ;-)
    Gràcies per compartir, i per deixar-me-la provar a casa vostra!

    Anna

    ResponElimina

♥ Psst psst! Gràcies per fer una ullada a Amazonesenpijama.